Άξελ Ντάνιελσον, Μαξιμίλιεν Φαν Έρτρικ, Σουηδία, Δανία, 2023, 88'
«Ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους για την ιστορία της κάμερας και τη μιντιακή κουλτούρα των ημερών μας. Ένα πνευματώδες φιλμ που γεννά προβληματισμούς σχετικά με τον αντίκτυπο που έχουν οι κάμερες στη ζωή μας.» Κάνοντας μια σχολαστική ανατομία της κατασκευής εικόνων και μια ιχνηλάτηση της διάχυσής τους στην κοινωνία, οι σκηνοθέτες αξιοποιούν ένα εντυπωσιακό φάσμα αρχειακού υλικού για να συνθέσουν τα κομμάτια αυτής της κοινωνιολογικής μελέτης, στην οποία καταγράφεται ο μετασχηματισμός της φιλοσοφίας και της τεχνολογίας της φωτογραφίας στο πέρασμα της ανθρώπινης ιστορίας. Ταξιδεύοντας τον θεατή μέσα στον χρόνο, στον χώρο και στα βιώματα, οι κινηματογραφιστές συνυφαίνουν και αντιπαραθέτουν μερικές από τις πιο εμβληματικές, καθηλωτικές και εντυπωμένες στη συλλογική μας μνήμη εικόνες με υλικό που έχει παραχθεί από χρήστες του διαδικτύου, διαμορφώνοντας έτσι περίτεχνα ένα επιχείρημα για το πώς η ανθρωπότητα βλέπει τον εαυτό της, το οποίο φαντάζει διεξοδικό, τεκμηριωμένο και επίκαιρο. Εξισορροπώντας την κριτική διερεύνηση με απολαυστικές εκπλήξεις, ενσωματώνουν το υλικό τους σε μια κακόφωνη, ζωηρή και διαφωτιστική συνομιλία. Ένα φιλμ που επικεντρώνεται στην κατασκευή της εικόνας – και το κατορθώνει με ευφυΐα, χιούμορ και τεράστιο σθένος.
Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck, Sweden, Denmark, 2023, 88'
“A feature documentary about the history of the camera and our present-day media culture - a humorous and thought-provoking film about the impact it has on our lives.” A meticulous dissection of image-making and a mapping of its movement through society, the directors use a mind-boggling array of archival footage to collage this sociological study by tracking the transmogrification of photographic philosophy and technology over human history. Weaving and contrasting some of the most iconic, harrowing, and viral images in our collective memory with user-generated footage that transports the viewer through time, space, and experience, the filmmakers intricately fashion an argument about how humans see ourselves that feels rigorous, learned, and current. Balancing critical examination with delightful surprises, they put their footage in cacophonous, lively, enlightening conversation. For a film concerned with the construction of images, Fantastic Machine does that very thing with smarts, humor, and great stamina.