Διοργάνωση: ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - 59α ΔΗΜΗΤΡΙΑ, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΠΘ
Η μουσική και η αισθητική των Tōru Takemitsu και Yūji Takahashi μέσα από τα έργα τους για φλάουτο και πιάνο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Tōru Takemitsu:
Piano Distance για πιάνο (1961)
Voice για φλάουτο (1971)
Air για φλάουτο (1995)
Toward the Sea I για άλτο φλάουτο και κιθάρα (1989)
(εκδοχή για άλτο φλάουτο και πιάνο/προσαρμογή για πιάνο: Παύλος Αντωνιάδης)
Yūji Takahashi:
Chromamorphe II για πιάνο (1964)
Ji(t) για φλάουτο και πιάνο (1978)
Three Poems of Mao Tse-Tung για πιάνο (1975)
Erik Satie/Tōru Takemitsu:
Le Fils des Étoiles – Prélude du 1er Acte 'La Vocation'
σκηνική μουσική του Erik Satie, 1891
σε διασκ. του Tōru Takemitsu για φλάουτο και άρπα, 1975
(εκδοχή για φλάουτο και πιάνο/προσαρμογή για πιάνο: Παύλος Αντωνιάδης)
Η φλαουτίστα Ναταλία Γεράκη και ο πιανίστας Παύλος Αντωνιάδης προσεγγίζουν το έργο δύο πρωτοπόρων συνθετών της μεταπολεμικής Ιαπωνίας παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα που διερευνά διαστάσεις της δημιουργίας τους και επιχειρεί μια ιχνογράφηση της σχέσης τους.
Ο Tōru Takemitsu αφομοίωσε τη φιλοσοφία της Ανατολής και της Δύσης, αναδεικνύοντας τις αντιθέσεις (σιωπή-ήχος, φως-μισοσκόταδο, παράδοση-καινοτομία) και τις δυνάμεις της φύσης ως δομικά στοιχεία του έργου του. Η διαμόρφωση ενός άκρως προσωπικού, αλλά με οικουμενική απεύθυνση, μουσικού ιδιώματος αποτέλεσε υπαρξιακό ζήτημα για τον Takemitsu.
Οι μουσικές αναζητήσεις του πιανίστα και συνθέτη Yūji Takahashi παρουσιάζουν αξιοσημείωτη ευρύτητα, περιλαμβάνοντας την ηλεκτρονική και τη στοχαστική μουσική, το πολιτικό τραγούδι, αλλά και την αξιοποίηση των πολυμέσων. Ο Yūji Takahashi παραμένει ένας άοκνος πειραματιστής και πολιτικός ακτιβιστής. Υπήρξε συνεργάτης του Tōru Takemitsu και ερμηνευτής έργων του.
Ο συγκερασμός της ιαπωνικής παράδοσης με τη σύγχρονη δυτική τέχνη αποτέλεσε κοινή παράμετρο στο έργο των Takemitsu και Takahashi. Για τους δύο συνθέτες, η πνευματική δημιουργία αναδείχθηκε σε
απόλυτη αναγκαιότητα, στο κατεξοχήν μέσο νοηματοδότησης στο πλαίσιο μιας εναγώνιας υπαρξιακής αναζήτησης. Συμπορεύτηκαν μουσικά για τρία ιδιαιτέρως παραγωγικά χρόνια και παρά τις διακυμάνσεις της σχέσης τους, η ψυχική τους σύνδεση παρέμεινε βαθιά.
Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων
της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα για το
«2024: Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ιαπωνίας - Ελλάδας»: